BAGger, is
het meer dan bagger?
Wat
gebeurt er allemaal op bagger?
BAGger
is een projectweek waarin de derdeklasleerlingen van het
Camphusianum elke dag naar een boerderij gaan en daar in de buurt
metingen en proefjes doen voor verschillende vakken.
Op
de eerste dag zouden Nelson, Remo en ik om tien voor acht bij Nelson
afspreken. Maar, omdat het zou gaan regenen, stelde Remo's moeder
voor om ons te brengen en daarna te halen. Dus de eerste dag bleven
we lekker droog.
Toen
we daar aankwamen werden we warm ontvangen met thee en koffie en
gingen we aan een tafel in een schuur zitten. Nelson, Remo, Cas en ik
gingen bij elkaar zitten aangezien wij in één groepje zaten voor de
activiteiten. Er werd ons verteld wat er de komende week ging
gebeuren en wat regels, zoals geen blikjes, geen afval, niet roken
enz.. We moesten aan de tafel gaan zitten van de activiteit die we
gingen doen: in dit geval 'chemie'.
Ons
werd gezegd dat we op twee plaatsen, waarvan we dachten dat de
waterkwaliteit erg zou verschillen, twee potjes per plek moesten
vullen met water. Bij één van de twee mocht geen lucht zitten en
bij de ander maakte het niet echt uit. We vulden twee potjes bij een
sloot en twee bij een plas water op een zeil. Toen gingen we terug
naar de schuur en gingen we proefjes doen met dat water om achter de
waterkwaliteit te komen, door bijvoorbeeld naar de pH-waarde te
kijken. Daarna moesten we van wat we hadden gedaan die dag en wat we
hadden ontdekt een poster maken. Ook al bezorgde dit mij de nodige
stress leverden we hem in en kregen er een cijfer voor. Vervolgens
werden we opgehaald door Remo's moeder en thuisgebracht.
De
volgende dag zou Remo's moeder ons niet brengen, dus moesten we
fietsen. Gelukkig kende Remo de route en kwamen we op tijd aan. We
gingen gewoon weer in de schuur zitten en wachtten tot er wat
huishoudelijke mededelingen waren gedaan en gingen naar de goede
tafel. Deze keer zouden we 'fruit' doen, wat inhield dat we langs wat
boomgaarden zouden gaan en dat je dan zelf een onderzoeksvraag moest
bedenken. Wij besloten uiteindelijk om de voor- en nadelen van
biologische en chemische bestrijding uit te zoeken, wat er op
neerkwam dat we wat boekjes lazen. En daarna moesten we daar weer een
poster over maken. Toen gingen we terug, maar Remo vond fietsen te
vermoeiend dus leende hij geld van Cas en ging met de trein. Alleen
Remo was wel degene die de weg wist, dus met behulp van mijn
vreselijke en Nelsons geweldig goede richtingsgevoel en een kaart
zijn we met wat omwegen toch thuis gekomen.
Zo
ging het dus nog twee dagen door, we kwamen gewoon op tijd na een
lange tijd fietsen. Deden wat opdrachten, onderzochten iets en
maakten er een poster van. Op donderdag tekenden we dingen en maakten
we van die dingen één grote tekening (op een poster). Op zich was
het geheel wel leuk, want je had veel vrijheid, maar het was ook erg
vermoeiend omdat je ver moet fietsen en veel moet doen. Dus mijn
conclusie is:
BAGger
is meer dan bagger!
Het spijt me dat ik (nog) geen plaatjes heb gebruikt, maar op mijn computer kan ik de links naar de reportages niet aanklikken.
Op zich vind ik je verslag wel goed, maar ik vind dat er te weinig feiten worden gegeven. Ik vond het ook jammer dat je maar twee dagen hebt beschreven. Je zou die twee dagen wat korter kunnen beschrijven en dan had je ook nog de andere dagen kunnen doen. Ik vind wel dat je de sfeer en je mening goed hebt beschreven. Je had alleen wel kunnen vertellen waar de boerderij was en dat het aan de Wiel van Bassa lag, want dat is toch wel belangrijke informatie. Het is goed overzichtelijk, alleen wel jammer van de plaatjes. Ik heb geen zinsbouwfouten of spellingsfouten kunnen ontdekken. Ik vind dit dus een best wel goed verslag.
BeantwoordenVerwijderenAan Sjoerd; KLAS 3, Schrijfopdracht 2, Reactie
BeantwoordenVerwijderenJe tekst was overzichtelijk om te lezen en ik heb niet veel spellingsfouten aangetroffen. Ik vind je tekst ook interessant en je het is duidelijk afgestemd voor het juiste publiek. Ik vind wel dat een pakkendere ondertitel leuker was geweest. Let er de volgende keer dat je een verslag schrijft ook op dat je geen zinsopbouwfouten maakt. Ook ben je af en toe leestekens vergeten. Het was beter geweest als je had uitgelegd waar BAGger voor staat en ik vind het jammer dat je bijna niks hebt verteld over de laatste twee dagen. De informatie over wie jullie bracht en haalde, had je weg kunnen laten. Ook vind ik dat je het slot een beetje afgeraffeld hebt. Het was namelijk de opdracht om daar juist veel aandacht aan te besteden. Ook had je volgens de opdracht minimaal twee koppen moeten gebruiken, wat je niet hebt gedaan. Je had je bij de boerderij of van je schetsen foto’s kunnen maken. Niemand kon die link voor de foto’s aanklikken, maar toch hebben de meeste leerlingen afbeeldingen gebruikt dus ik vind dit geen goed excuus. Gebruik deze tips om dit verslag en volgende verslagen te verbeteren.
Deze reactie is geschreven door Sezen Harmankaya 3C
(sezen.harmankaya1@gmail.com)