Gamen is leuk, maar dat moet het wel blijven
De NOS heeft dit jaar een stuk op zijn website gezet met daarin een aantal schokkende feiten: zo blijkt 1,5 procent van de jongeren tussen 13 en 16 jaar verslaafd te zijn aan online gamen, wat ongeveer 12.000 kinderen zijn. Terwijl in 2013 slechts 426 jongeren voor gameverslaving behandeld zijn. Er zijn jongeren die 18 uur per dag gamen, die buiten de gamewereld geen vrienden hebben en die zelfs niet meer naar school gaan om te gamen.
Iemand is gameverslaafd als deze obsessief is over games en het gamen en belangrijke dingen als persoonlijke hygiëne en persoonlijke contacten verwaarloost. Hoewel deze definitie simpel klinkt, is het dat niet. Zo is het goed mogelijk dat een verslaafde excuses gebruikt als huiswerk, sport, ouders of andere dingen om maar tijd vrij te kunnen maken om te gamen. Hierdoor is het mogelijk dat de omgeving het niet eens doorheeft. Ook kan iemand die in mindere mate verslaafd is, bijvoorbeeld waarbij deze zichzelf niet verwaarloost, nog steeds grote problemen zoals lagere cijfers of te weinig slaap ondervinden door zijn verslaving.
Ontstaan
Gameverslaving kan op verschillende manieren tot stand komen. De waarschijnlijk meest bekende wijze is door sociale druk van andere gamers, hierbij wordt een gamer door (online) vrienden, medeclanleden of door de game zelf onder druk gezet om beter of meer te presteren. Vrienden willen bijvoorbeeld dat ze worden bijgehouden in het spel, zodat ze kunnen praten over het spel op hun niveau, of maken er een wedstrijd van wie de hoogste score of het hoogste level kan halen. Medeclanleden kunnen de gamer onder druk zetten door te eisen dat deze om bepaalde tijden meedoet met dingen of bepaalde mijlpalen behaalt binnen bepaalde tijd, anders wordt hij/zij uit de clan gezet. De game zelf kan je onder druk zetten door extra dingen alleen in een gelimiteerde periode verkrijgbaar te maken, waardoor de speler gepusht dit te behalen.
Een andere manier waarop gameverslaving kan ontstaan is door de behoefte te ontsnappen uit de echte wereld. Dit komt vooral voor bij jongeren die al problemen hadden. Games bieden namelijk een uitstekende manier om de wereld om je heen te vergeten, doordat een game vaak volledige aandacht vereist. En als je niet aan je gescheiden ouders, je ernstig zieke vriend, het feit dat je geen vrienden hebt, of je huiswerk van morgen wil denken, levert een game een goede uitweg om alles om je op niet op die dingen te focussen. Vaak ontstaat gameverslaving door een combinatie van deze twee dingen.
Oplossing
De oplossing voor gameverslaving is niet heel simpel, want gewoonweg de computers weghalen of verbieden is bijna onmogelijk, de verslaafde zal altijd wel een manier vinden en daarnaast zijn computers nodig in het huidige dagelijks leven, zo zijn sommige scholen overgestapt op huiswerk opgeven en/of inleveren via het internet. De beste manier om verslaving aan te pakken, is te kijken naar het ontstaan: bij sociale druk moet die druk weggenomen worden en bij het ontsnappen aan problemen is het het beste om deze problemen op te lossen. Dit klinkt simpel, maar kan nog wel eens moeilijk blijken, de sociale druk is met een reden ontstaan. De problemen oplossen waarvandaan de gamer probeert te ontsnappen is meestal nog moeilijker: als ze zo ernstig zijn dat er voor verstopt wordt in plaats van opgelost, betekent dit meestal wel iets. Ook een aantal handige tips: zorg ervoor (als verslaafde zelf) dat anderen weten van je poging om van je verslaving af te komen, maak afspraken met jezelf en vertel die aan anderen, hierdoor wordt er ook een vorm van sociale druk gecreëerd om juist je gametijd te minderen. Zorg ervoor dat iemand trots op je is als je minder gamet, betrek desnoods je internetvrienden erbij, het belangrijkste is dat de gamer zelf erbij betrokken is en ook wil afkicken.
Niet alleen onheil
Dat er zo veel gegamed wordt onder jongeren heeft natuurlijk naast verslaving ook een andere reden: het is leuk. Gamen is fijn als ontspanning en hobby. Door te gamen beoefen je allerlei vaardigheden als hand-oogcoördinatie, teamwork, geheugen, gevoel voor ritme, betere sociale vaardigheden en natuurlijk je kennis van vreemde talen (vooral Engels). Zo kan ik uit ervaring vertellen dat Engels op de middelbare school goed te doen is zonder ooit een woord uit het boek te leren, maar door veel te gamen.
Er zijn steeds meer gameverslaafden en deze verslaving vormt ook echt een gevaar voor het functioneren van iemand in de maatschappij. Deze verslaving ontstaat meestal door sociale druk om meer te spelen of uit een behoefte om te ontsnappen uit de echte wereld. Met medewerking van de verslaafde zelf is deze verslaving meestal wel op te lossen, hoewel het soms veel moeite kan kosten. Ondanks dit alles is er met gamen op zich niets mis, maar is het juist een goede manier van ontspanning. Dus: Game, maar met mate.
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenVerdomme, ik schreef een reactie en hij werd verwijderd toen ik op publiceren drukte.
BeantwoordenVerwijderenDe titel is aantrekkelijk, maar maakt niet geheel duidelijk waar de tekst over gaat. Het onderwerp zou net zo goed geweld in games kunnen zijn.
De inleiding nodigt uit tot verder lezen, en maakt goed duidelijk waar de tekst over gaat.
De deelonderwerpen zijn goed te onderscheiden. Ook staan de kernzinnen op de goede plek. Probeer wel signaalwoorden te gebruiken.
Het slot bevat geen nieuwe informatie en geeft een goede samenvatting. Ook is er een goede uitsmijter.
Het is duidelijk een uiteenzetting, maar de betrouwbaarheid word niet altijd ondersteund.
Sommige zinnen zijn te lang, zoals de eerste zin van "oplossing". Ook heb je de naam van de schrijver niet vermeld. Voor de rest is het een goede uiteenzetting.